Wat houdt creatief-zijn in?Wat versta jij onder creatief zijn? Als iemand jou deze vraag stelt, roep je dan ook meteen: “O, ik niet hoor!” En roept het dan beelden bij je op van de prachtigste tekeningen, grappige reclames en zelfgemaakte cadeautjes die zo in de zak van Sinterklaas kunnen?Wikipedia schrijft dat creativiteit in de verschillende wetenschappen nogal verschillend geïnterpreteerd wordt, maar wijst in het algemeen naar een vermogen om iets nieuws te scheppen. Een individu of een groep toont creativiteit wanneer een nieuw concept of object wordt gemaakt, of wanneer een originele oplossing voor een probleem wordt gevonden.Voor mij was het vak ’tekenen’ voor mij een regelrechte ramp op school. Een oerwoud vol met slangen, leek bij mij op een stelletje regenwormen in een Hollandse Staatsbosbeheer bos. Het was niet zo dat ik niets wist te bedenken. Alleen de uitwerking ervan, daar liet ik grote steken vallen. Over steken gesproken: breien nog zo’n creatieve ramp.Dat iedereen dan meteen begon te oordelen en vergelijken, hielp ook niet echt mee. Uiteindelijk haalde ik een minimale voldoende door een goede vriend de tekening te laten maken, zodat ik zelf alleen nog maar hoefde in te kleuren.Na de middelbare school gunde ik mezelf 3 jaar rust. Ik besloot secretaresse te willen worden en koos voor de meao als vervolgopleiding. Zo weinig mogelijk creativiteit meer.Met pijn en moeite heb ik me door deze opleiding weten heen te slaan. Ik moest continu op mijn tenen lopen doordat ik het gevoel had er niet bij te horen. Ik deed me anders voor dan ik was, maar wie ik dan precies was dat had ik ook nog niet helemaal duidelijk. Het was alsof ik in één groot toneelstuk speelde.Mede hierdoor vond ik me op het moment van afstuderen nog helemaal niet klaar om de arbeidsmarkt op te gaan. Ik koos ervoor om de Sph te gaan doen. Beetje bij beetje veranderde hier mijn beeld van creatief-zijn. Studiegenoten die liedjes schreven, klasgenoten die in een paar minuten wisten te bedenken hoe je een toneeldecor kon opbouwen. Tekenlessen waar ik echt leerde kijken (waar het bij tekenen in feite ook omgaat) en niet een leraar die een prachtig voorbeeld tekende, die ik vervolgens absoluut niet meer kon evenaren.In het laatste jaar van mijn opleiding raakte ik zwanger van mijn oudste dochter. Geboortekaartjes besloot ik zelf te maken. M.b.v. een hele stapel behangpapiertjes, 3-d knipvellen en kaartjes van de action gingen we aan de slag. Hier ervoer ik voor het eerst hoe het is om in een bepaalde “flow” te raken als je creatief bezig bent.Het precisiewerk van uitknippen, hoorde er nu eenmaal bij maar was niet echt mijn ding. Maar wel het uitzoeken van de juiste kleurencombinatie’s en het maken van de juiste compositie. Het zorgde ervoor dat ik helemaal tot rust kwam.