Bezield leven

Een paar jaar terug las ik voor het eerst een boek van Brené Brown “de kracht van kwetsbaarheid”. Afgelopen weken had ik weer eens 2 titels van haar geleend uit de bibliotheek: ‘Verlangen naar verbinding’ en ‘De moed van imperfectie’.

Alledrie vette aanraders om te lezen maar waar ik het vandaag over wil hebben, zijn twee hoofdstukken uit het laatstgenoemde boek. 

In ‘De moed van imperfectie’ geeft Brené 10 tips om een bezield leven te leiden. Waarbij een bezield leven betekent dat je leeft vanuit het gevoel dat je de moeite waard  bent. Het betekent dat je moed, compassie en verbondenheid een belangrijke plek toekent in je leven. 

Twee van de 10 tips gaan over creativiteit en spelen. Laten dat nu net de dingen zijn waar ik in Gastouderopvang Kuku de nadruk op wil leggen.

De tip over creativiteit die ze geeft is: ‘Geef je creativiteit de ruimte, laat de neiging jezelf met anderen te vergelijken los.’

Kinderen krijgen bij mij de ruimte om hun creativiteit te ontwikkelen. Waarbij ik hoop dat ze de menselijke neiging om zichzelf met anderen te vergelijken durven los te laten en liever nog; niet eens leren doen.

Vergelijken leidt tot aanpassen en rivaliteit. Als kinderen vergelijken, kijken ze wie het beste is. Dit vergelijkingsmechanisme leidt al snel tot de dwingende paradox ‘aanpassen en uitblinken’. En daarbij draait het niet om zelfacceptatie, verbondenheid en authenticiteit, maar om net zo zijn als iedereen, maar dan beter.

Maar hoezo; kinderen bezig laten zijn met creativiteit? Kinderen zouden toch hun handen vol moeten hebben aan ‘het echte werk’. Later op school en werk moeten ze toch ook  scoren en presteren?

Maar volgens Brown moet je je wel realiseren dat de enige unieke bijdrage die je kind ooit zal leveren aan deze wereld, zal moeten voortkomen uit de creativiteit van je kind. Als je kind iets zinvols wil doen, moet je kind iets creatiefs doen. “Zolang je kind creatief bezig is, geeft je kind het leven zin”, aldus Brown.

Creativiteit- de manier waarop je kind zijn originaliteit uit-, helpt om niet te vergeten dat wat je kind de wereld te bieden heeft, volstrekt origineel is en met niets te vergelijken valt. En zonder vergelijking verliezen begrippen als ‘voorsprong’, ‘achterstand’, ‘beter’ en ‘slechter’ hun betekenis.

Nog een tip die Brown geeft rondom bezield leven is om de tijd te nemen om te spelen en te rusten. “Laat uitputting als statussymbool en productiviteit als maatstaf voor eigenwaarde los. Spelen is een essentieel onderdeel van een bezield leven.’

Stuart Brown, psychiater, klinisch onderzoeker en oprichter van het National Institute for play legt uit dat spelen ons brein vormt, ons helpt empathie te ontwikkelen. Spelen helpt bij het omgaan met complexe sociale groepen. En spelen vormt de kern van creativiteit en innovatie.

Spelen is ogenschijnlijk doelloos. Met andere woorden; je kind speelt om te spelen. Hij doet het omdat hij het leuk vind en graag doet. In onze huidige cultuur besteden we, als volwassene, nog zelden tijd aan doelloze bezigheden. We hebben onszelf ervan overtuigd dat spelen een verspilling van kostbare tijd is. Spelen is echter essentieel. Het tegengestelde van spelen is niet werken maar depressief zijn. 

Brown: “Als we onze biologisch geprogrammeerde behoefte aan spelen respecteren, verandert dat de manier waarop we werken volledig. We kijken weer enthousiast en fris tegen ons werk aan. Spelen helpt ons met problemen om te gaan, geeft ons een gevoel van mogelijkheden, zorgt dat we beter worden in ons vak, en is een essentieel onderdeel van het creatieve proces. Spelen is de enige manier om plezier en bevrediging in ons werk te vinden.”

Om met hart en ziel te kunnen leven en liefhebben, moeten we de behoefte van ons lichaam aan herstel respecteren. Veel mensen zien uitputting nog altijd als een statussymbool en slaap als een luxe. Als je op een bezielde manier wilt leven, moet je doelbewust de tijd nemen om te spelen en te rusten. En uitputting als statussymbool en productiviteit als maatstaf voor eigenwaarde loslaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.